15. feb. 2011

Enkle cupcakes med hvit smørkrem!




Disse lagde jeg til et bryllup i helgen, de ville ha enkle muffins med en hvit krem. Da ble det en smørkrem mix fra Funcakes som ble det enkleste siden jeg skulle lage over 200 cupcakes.



Men det er mulig å velge en annen krem som passer eller ikke noe krem i det hele tatt. Du kan se flere oppskrifter på frosting/topping til cupcakes oppe i høyre kolonne under kategorier...
Oppskrifter på smørkrem finner du her!
Denne oppskriften gir ca. 30 muffins. Holder seg saftige i flere dager.
Enkle muffins med kefir
6 egg 
6 dl sukker
4 dl matolje
4 dl kefir
1 dl appelsinjuice, valgfritt
10 dl hvetemel
6 ts bakepulver
6 ts vaniljesukker
2 ts natron
litt salt 
  • Sett stekeovnen på 180 grader
  • Egg og sukker vispes til eggedosis.
  • Tilsett olje og kefir, røres sammen.
  • Det tørre blandes, sikt melet.
  • Bland det tørre i det våte, ta litt om gangen.
  • Tilsett smak som du ønsker, sitronsaft/ appelsin/ bær/ kanel.
  • Fyll muffinsformene halvfull, disse hever seg godt.
  • Stek muffinsene i ca,25 min., eller til de får en gyllen farge på toppen.
  • Vent med å hvelve muffinsene ut av brettet til de blir litt avkjølt. Ca. 5 min.
  • La muffinsene hvile på rist til de blir helt avkjølt før du tar på krem.

Hvit smørkrem denne bør dobles hvis du skal ha en del krem på hver cupcake

200 g meieri smør
1 egg
ca.200 g melis
2 ss. fløte
1/2-1 ts. vanilje essens/ekstrakt
eller annen smak man liker, bringebær og sitron er godt 
2-4 ts titandioksid eller "hvitter" fra Wilton

Pisk smør og melis til en hvit og luftig krem,
pisk på høy hastighet.
Pisk et egg i en egen bolle og ha i smørkremen og pisk dette godt sammen. Så tilsettes smak og fløten. Pisk dette godt inn med resten av kremen.  
Husk at kremen skal være tykk og fast i konsistensen. 
Sett den i kjøleskapet en stund før du skal bruke den hvis den har blitt "varm og tynn"...

 

Smørkrem mix fra Funcakes (500g)
Denne rekker til 12 cupcakes, bare doble hvis du trenger mer

125 g mix
125 g vann
150 g meieri smør, romtemperert
smak etter eget ønske
  • Bland smørkrem mixen og vann.
  • La blandingen stå i ca.30 min. Konsistensen skal være litt "gele"aktig.
  • I mens pisker du smøret godt til den blir lys og luftig. Ca.10 min.
  • Bland så "gele"blandingen litt om gangen i smøret, 1 ss om gangen!
  • Alt blandes på høy hastighet i ca.10 min.
  • Tilsett ønsket smak som; vaniljeessens/sukker, sitronsaft, kakaopulver osv.
  • Hvis du vil ha en skikkelig hvit krem kan du bruke en "hvitter" fra Wilton, Cacas.no
Har pyntet disse med roser i fondant som er spayet med rosa lustre spray og hjerter i fondant sprayet med silver lustre spray.

På de fleste strøsset jeg bare litt rosa perler og små silver hearts.


Anette

2 kommentarer:

  1. Faaaaantastisk oppskrift!!!!
    Christine

    SvarSlett
  2. Så fint! Jeg bruker denne oppskriften ofte:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...