9. mars 2012

Cupcakes med kokos og sjokolade

Endelig fikk jeg litt tid til å bake igjen. Med en liten gutt på 2 måneder er det ikke mye jeg får tid til, egenpleie og hobbyen min kan jeg bare glemme nå. Gutten min var så tålmodig i vippestolen for en gangs skyld og jeg fikk da muligheten til lage noen cupcakes til helgen.
Prøvde ut en oppskrift på sjokoladekake, som jeg forandret litt på. Det ble supre småkaker som passer til kaffen i helgen:-)

Cupcakes med kokos og sjokolade

Cupcakes med kokos og sjokolade
ca.24 cupcakes

4 egg
3 dl sukker
200g smeltet smør
2 ss kaffe
2.5 dl kefir
4 dl hvetemel, siktet
4 ts bakepulver
1 ts natron
1/2 ts pepperkakekrydder
ca.1-2 dl kokosmasse
ca.4 ss kakaopulver
ca.3 ss fersk appelsinsaft

  •  sett ovnen på 180 grader
  • pisk egg og sukker sammen
  • tilsett smeltet smør mens du rører rundt
  • tilsett kefir og kaffesmak
  • Siktet hvetemel, bakepulver og natron blandes foriktig inn i røra.
  • Tilsett så resten av smaks ingrediensene hvis ønskelig, smak deg fram.
  • finn frem noen passelige muffinsformer i papir eller silikon. Hvis du bruker muffinsformer i papir så bruk et muffinsbrett som du legger dem i.
  • muffinsformene fylles litt under halv fullt...
  • stekes i ca20-25 min, sjekk med en kakepinne, de skal være saftige så pass på å ikke stek muffinsene for lenge.
  • avkjøles på rist, må være kalde når du tar på toppingen.
Toppingen
3 dl kremføte 
ca1 dl siktet melis
3 ss kakao
  • pisk fløte og melis sammen, smak deg fram til hvor søtt du vil ha det.
  • jeg tok halvparten av kremen med kakaopulver, smak deg fram
pynt
sjokoladestrøssel, kokosmasse, sjokoladesaus

Jeg har brukt wilton sin tip nr 1B, er veldig fin til kremfløte...

1 kommentar:

  1. Hei!
    Så kjekk og spennende blogg!!
    Jeg har laget eple/kanelmuffins og er litt usikker på om jeg bør ha glasur. Trodde det var greit med eple inni, men det kjennes ikke så veldig godt egentlig. I tillegg er det kulturmelk i røra så de er ganske syrlige. Helt greie men mangler det lille ekstra, føler jeg.. :) Håpte du hadde noen tanker om glasur eller ikke glasur? :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...