13. sep. 2010

Bak ditt eget spelt brød!

Glem butikkens tørre kjedelige brød, bak ditt eget brød som holder seg mye bedre. Spelt brød er sunt og barn elsker det!

Start med:
4 dl vann
1/2 dl appelsin juice
ca.300 g siktet spelt/dinkel
ca.200 g grov spelt
ca.1 kopp havregryn

Alt blandes til en grøtete deig, la maskinen gå i ca.6 min, det skal være seigt!
La stå i 30 min.
Tilsett så i grøtblandingen;
4.5 dl lunket vann
1 pakke tørrgjær
ca.450 g spelt  (50/50 siktet og grovt)
1 ts salt
1 ts honning
3 ss rapsolje

Denne deigen skal være en god, klissete og fast grøt, mye mer fast enn den i del 1. Blandes i 6 min.

La stå lunt i ca.45 min eller mer. Jeg lar den ofte stå 2-3 timer på kjøkkenbenken, så gjør jeg noe annet i mens.

Helles direkte over i brødformene og la de heves til dobbel størrelse, ca.35-45 min.

Stekes ved 225 grader i ca.10 minutter og sett ned til 200 grader i ca.30 min.
Stekes til de er blitt lysebrune og får fin hard skorpe...

Disse brødene baker jeg hver uke og er fine som matpakke brød! Holder seg  saftige i flere dager!

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...