12. sep. 2010

Deilig gresk spinat pai

Denne paien elsker alle, til og med barn:-D


Start med pai bunnen:
ca.1 dl sammalt hvete, fin
ca.2 dl hvetemel
125 g smør/margarin
2-3 ss vann (kan også tilsette kesam eller naturell yoghurt)

Jeg bruker hendene til å kna ingrediensene sammen... jobb med den til du får en stor rund klump.
Du kan sette klumpen i kjøleskapet i 1time..men du behøver ikke.
Jeg tar litt av klumpen og "klapper" den ned i pai formen...istedenfor å kjevle. Er litt lat av meg og vil helst gjøre ting litt enkelt:-P  Pai bunnen skal fylle hele formen og være ca.3 mm tykk. ta en gaffel og stikk huller i pai bunnen...

Legg så aluminiums folie over og hell en boks med tørkede erter el.

Forstek paiskallet i ovnen i ca.10 min. Stekes ved 200grader på nest nederste rille.

Begynn så med fyllet:
250 g spinat/ hakket fryst spinat
1 løk
olje
ca.1 gul ost
150 g fetaost , jeg bruker ofte fetaost på glass med olje og urter, men bruk bare litt av oljen!!
2,5 dl rømme/ matyoghurt
1 dl persille
salt og pepper (+Cayenne pepper)
3 egg


Stek løken i olje noen minutter og tilsett spinaten. La løken og spinaten surre til alt er mykt og væsken har kokt inn. Hell dem over i paiskallet. Visp sammen ost, rømme, krydder, egg og resten av ingrediensene over spinat fyllet. Stek paien til fyllet har stivnet og paien er gyllen.
Serveres varm eller kald med salat.

Lykke til!

Legg gjerne igjen en kommentar over hva du synes...

TAKK!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...