6. jan. 2011

Supert hverdagsbrød uten elting

 Veldig godt brød som er enkelt å lage og du slipper elting.
Jeg har lagd dette brødet et par ganger nå og familien liker den veldig godt. Holder seg saftig og ferskt lenge. Greit å lage den på kvelden på en vanlig hverdag siden man slipper den kjedelige eltinga:-)


12 dl vann
30 g gjær
200 g sammalt rug grov
300 g sammalt rug fint eller sammalt hvete
140 g havregryn
20 g frøblanding, linfrø/solsikkekjerner - kan droppes
ca. 500-600 g hvetemel


  • Varm opp vannet til ca. 35 grader. Jeg pleier å koke opp vann og blande det ut med kaldt vann.
  • Rør ut gjæren i vannet til alt er godt blandet.
  • Tilsett resten av ingrediensene. Ikke ta alt av hvetemelet med en gang. Hvis du ikke har rug mel så kan du bytte den ut med noe annet grovt mel som du har i skapet.
  • Deigen skal være klissete!! Ikke tørr!!
  • Ha i saltet til slutt.

  • La deigen heve i bollen i ca.40-60 min. Dekk den med plastfolie eller kjøkkenklede.

  • Fordel deigen i to brødformer. Dryss over litt mel og la den heve i ca. 1 time. Til den er maksimalt luftig:-)
  • Stekes på ca.200 grader i ca.35-40 min.

  • Ta ut brødet fra formen og la den avkjøles på rist.
TIPS.
Bank på undersiden av brødet med fingrene og er det en slags hul lyd så er den ferdig stekt!


Brødet blir mer kompakt og hever litt dårligere  jo mer grovere mel du tar i. Men oppskriften her er den jeg lager og det blir veldig godt. Du kan minske grov melet og ta mer hvitt mel hvis du ha en letter utgave.


 Lykke til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...