23. mars 2011

Apple cupcakes with cream cheese frosting

Gode enkle eple muffins med osteglasur. Har pyntet litt med fantasi blomster i marsipan for å få litt farge på småkakene. Jeg halverte oppskriften og fikk ca.10 muffins. Men denne oppskriften rekker til ca. 20 muffins.

Eple muffins med osteglasur
125 gram mykt smør
180 gram brunt sukker
2 ts kanel
3 egg
1.5 ts bakepulver
180 gram hvetemel
2 epler, i små biter

  • Romtemperert smør og sukker piskes godt. Smøret kan også settes i micro, maks 10 sec,hvis den er kald.
  • Tilsett kanel.
  • Pisk inn eggene, ett om gangen.
  • Sikt inn mel, bakepulver.
  • Skrell eplene, og kutt dem i små biter eller grov rives.
  • Vend eplene forsiktig i røra.
  • Legg muffinsformer i papir i et muffinsbrett.
  • Fyll muffinsformene ca.2/3, litt over halvparten.
  • Stekes på 175 grader i ca.20 min.
  • Test med kakepinne for å sjekke om muffinsene er ferdige.
  • La muffinsene stå i muffinsbrettet i 5 min før du tar de på rist.
  • Avkjøl muffinsene på rist, må være helt kalde før du tar på glasuren.
Enkel cream cheese frosting
300 gram Philadelfia ost
ca.100 gram melis
2 ts vaniljesukker/sitronsaft
  • Pisk kremosten med litt melis.
  • Smak til med din favoritt smak, vanilje/sitron osv.
  • Eventuelt kan du farge glasuren, bruk paste farge så ødelegger du ikke konsistensen. Denne gangen brukte jeg Paste farge; lemon, fra Wilton.Kjøpes hos Cacas.
  • Når jeg skal sprøyte cream cheese bruker jeg oftest stor rund tip;2A fra Wilton, Cacas.
fås kjøpt hos cacas.no

  • På toppen dekorerte jeg med marsipan, brukte blomster utstikkere og lagde min egen enkle fantasi blomst. veldig greit hvis man har dårlig tid;-)

Her ser du en annen variant med cream cheese som topping.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...