25. mars 2011

Vafler med epler


Siden det er den internasjonale vaffeldagen i dag, ja, da må jeg finne frem vaffeljernet.
Fant frem en oppskrift fra Familie kokeboka. Jeg anbefaler den boka, veldig mye som frister fra middag til desserter og kaker.
cacas.no
Jeg gjorde den om litt, litt mindre smør og byttet hvitt sukker med brunt sukker.
Ofte når jeg lager vafler eller pannekaker, så dropper jeg smør. Bruker smør i vaffeljernet, det holder bra.

Vafler med epler
80 gram smør, smeltet
150 gram brunt sukker/eller hvitt sukker
4 egg
1/2 ts salt
ca.250 gram mel
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1 knivsodd malt nellik
ca.4 dl melk
2 epler (grovt revet)
  • Bland sukker og egg.
  • Tilsett resten av ingrediensene, smeltet smør, krydder, mel, bakepulver, salt.
  • Rør godt sammen.
  • Bland i melk. Vent med eplene.
  • Og sett til side for å svelle ca.15 min holder.
  • Skrell eplene, og skjær i båter. Grov riv epledelene!Og bland de forsiktig i røra.
  • Så er det klart for steking.
  • Jeg pleier å bruke smør til å smøre jernet med.
  • Så er det bare å hive innpå når vaflene er ferdige. Det er godt med smør og brunost, eller rømme og syltetøy. 
    Mmmm...ha en fin vaffeldag!!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...