4. mars 2011

Grove burgerbrød

Jeg synes burgerbrødene fra butikken smaker forferdelig. Skikkelig kunstig tørre brød.
Så nå bestemte jeg meg for å prøve å bake mitt eget burgerbrød. Og det ble så mye bedre.
Aldri mer butikk brød!
Denne oppskriften gir ca.12 burger brød. Disse er også fine som matpakke!


6 dl lunket vann
50 gram gjær
2 ts salt
2 ss olje
4 dl sammalt hvete, fin
4 dl sammalt hvete, grov
8 dl hvetemel

ca.4 ss melk, pensles på

på toppen kan du drysse litt sesamfrø eller linfrø.

  • Begynn med lunken vann og gjær, røres sammen
  • Tilsett så resten av det våte. rør alt sammen godt.
  • Tilsett så det tørre, begynn med sammalt hvete og avslutt med hvetemelet. Ikke hell alt hvetemelet opp i bolla, hold noe igjen i tilfelle du ikke trenger mer.
  • Deigen skal være fin og smidig, slippe kantene.
  • Heves i 30 min, legg plastfolie over deigen eller et klede.
  • Kna deigen på benken med litt mel under.
  • Form emnene som runde brød, og trykk dem litt flate. Husk at de hever seg bra.
  • Etterheves i ca.20 min.
  • Pensle med litt melk på brødene og dryss litt linfrø/sesamfrø over
  •  Stekes på 200 grader i ca.15 min.
 Nyt burgerbrødene med soyaburger og salat. Mmm...sunt og godt er det!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...