10. mars 2013

Polarbrød med havre



Hjemmelagde polarbrød med havre, bedre blir det ikke. Mine barn liker disse veldig godt, fine å ha som matpakke.
Jeg har gått ut fra de ingrediensene som Pågen har, men utelatt de rare tilsettningstoffene. Første forsøk ble ikke godkjent av mine barn, for mye grovt mel :-( så jeg valgte da fullkorn hvetemel på andre forsøk. Da fikk jeg tommelen opp!

Polarbrød med havre
4 dl vann
2 dl melk
10-12 dl fullkomne hvetemel
2 dl havregryn
1 dl havrekli
2 ss brunt sukker
50 g fersk gjær
2 ss sirup
1 dl rapsolje
2 ss linfrøolje
1 ts salt
1 ts hornsalt

  • Begynn med å lage havregryn av vann og havregryn, blandes sammen i en kasserolle på middels varme. Skal bli til en god grøt.

  • Varm opp melken til fingervarmt, 37 grader, kan varmes opp på svak varme i en liten kasserolle. Hell så melken over i en bakebolle. Smuldre gjæren i melken og rør godt rundt.
  • Tilsett så resten av det våte og så det tørre... Ta litt mel om gangen, elt alt sammen med kjøkken maskin, bruk eltekrok. La maskinen elte deigen godt i ca. 6 min. Sånn at glutenet "kommer ut fra" melet, det gjør at deigen blir smidigere, saftigere og lettere å jobbe med.
  • La deigen forheve i ca. 45 min, til dobbelt størrelse.
  • Dryss litt mel på bakebenken og jobb/kna ut luften fra deigen. Lag så en lang pølse og del opp i flere passelige emner, ca. 20 emner. Form til små boller og kjevle de flate, ca.0,5 cm tykk.
  • Legg de på en ovnplate med bakepapir og etterheves i 10 min.
  • Før du setter de ovnen lager du flere hull/prikker, bruk en gaffel eller noe annet du har i kjøkkenskuffen.

  • Sett de ovnen på 180 grader i ca.8-10 min. De skal være lyse men ha en lys brun gyllen farge på undersiden når de er ferdige.
  • La de avkjøles på en rist med et klede over. Da blir de myke og saftige.
  • Holder seg best 1-2 dager. Jeg pleier å putte 4-5 stykker i en pose som jeg har til neste dag og resten i en annen som jeg legger i fryseren.
  • Senere så tar vi det vi trenger til frokost og matpakka, varmer de opp i brødristeren, kjapt og blir som ferske.
Ha en fin søndag i solen!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...