6. jan. 2014

Suksessterte -barndomsminner

Denne kaken spiser vi ikke ofte, men når den først står fremme på kakebordet ved en eller annen anledning. Da hiver alle seg over den og det er nesten en kamp for å få et stykke. Sånn har det vært før jeg kom til verden... jeg elsker denne kaken og det gjør resten av slekta mi og.

Dette er min andre gang, før var det kun min tante som lagde den. Men siden denne er alles favoritt ved store anledninger så må jeg jo lære meg å lage den jeg og.

Vår slekts versjon er jo da med sjokolade på toppen, som er best synes jeg.

Suksessterte 
(eller suksesskake som noen kaller den og...)

Mandelbunn:
5 eggehvite
250 g malte mandler
200 g melis
1/2 ts bakepulver
2 ss hvetemel -kan droppes

Eggekrem/Vaniljekrem:
1 dl fløte
25 g sukker
5 eggeplommer
150 g meieri smør
ca. 1/2-1 ts vaniljepulver/frø -smak deg fram
(1 ss maizena)kan droppes
Sjokolade ganache:
100 g mørk sjokolade (57% har jeg brukt)
0,5 dl fløte
1 ss sirup

  • Start med mandelbunnen
  • mal mandlene, hvis du ikke kjøper da ferdig malte mandler. helsekosten har det.
  • Eggehvitene piskes stiv, snu bollen opp ned for å teste den. Er den stiv så holder den i bolla...
  • Vend så inn malte mandler og melis inn i eggehvite, pass på så ikke lufta går ut av eggehviten. vend forsiktig inn de andre ingrediensene.
  • Røra fordeles i en liten kvadratisk form (liten langpanne) eller 2 ganger runde former ca.23 cm.
  • Stekes på 180 grader i ca.30 min nest nederst i ovnen. 
  • la den så avkjøles på rist, du kan legge den i fryseren hvis du ikke skal gjøre den ferdig samme dag.
  • Begynn så med vaniljekremen.
  • Fløte og sukker gis et oppkok i en liten kasserolle. bruk svak varme!! Visp hele tiden. la det koke litt i ca.et minutt. sett den så bort fra platen og la den avkjøles.
  • ha så i eggeplommene, en om gangen, bruk gjerne en sil, og rør som pokker så det ikke blir eggerøre;-)
  • Gi et oppkok på svak varme mens du visper hele tiden i ca.et minutt. den skal tykne litt...bland inn vaniljen.
  • Avkjøl...
  • Pisk inn smøret, bruk en kenwood maskin. og sett på høy hastighet. Hvis den skiller seg så er det ikke krise. ikke stopp, fortsett og fortsett til kremen blir glatt og luftig. 
  • kremen kan settes kald eller i fryseren før bruk, bare pisk den opp på nytt før du bruker den.
  •  
  • del kakebunnen i 2 på langs hvis du har brukt en langpanne form
  • ta mesteparten av kremen i en sprøytepose.Bruk en stor tip som Wilton 2D, 1M eller 1B er mine favoritter. Fordel/sprøyt kremen utover den ene delen (den som skal ligge nederst) av kaken. Jeg lagde små rosetter over hele bunnen.
  • legg så den andre delen av bunnen over fyllet.
  • Varm opp sjokoladen over vannbad, pass på så ikke vann eller damp kommer i sjokoladen. 
  • fordel så sjokoladen over den øverste delen av kaken, jeg brukte en liten spatula som jeg også lagde mønster med. la den stå i kjøleskapet til sjokoladen stivner helt.

  • Putt så resten av kremen i en sprøytepose, bruk den tipen du ønsker, stjernetip er ofte brukt på toppen av denne kaken. Jeg har brukt Wilton blad tip nr.366 og lagde en solsikke lignende blomst.
  • denne kaken kan fryses, den blir faktisk bedre da. og kan fint stå i kjøleskapet noen dager.

 Lykke til!! ha en fin dag videre...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...