25. mai 2014

Hurra for 17.mai




Jeg henger etter med å legge ut innleggene her på bloggen, så mye annet som skjer om dagen.

Men til 17.mai lagde jeg Red velvet kake, lenge siden sist nå. Jeg har kun lagd den som cupcakes tidligere så denne gangen ville jeg lage en høy kake. Planen var egentlig å lage det norske flagget inni kaken. Ble inspirert av Rafensbloggen, du må se 17.mai kaken der. Kjempe fin!
Men det gikk litt fort i svingene og glemte da å dele opp kakerøren i to boller, en rød og en blå kakerøre. Blandet rød fargen i hele kakerøren, ja ja sånn går det. Bedre lykke neste gang.

Red velvet kaken er mye søtere enn jeg husker, litt for søtt som en stor og høy kake kanskje. Nok bedre som små cupcakes med ostekrem. Men da har jeg i hvertfall prøvd.

Lagde også noen sjokolade cupcakes til 17.mai feiringen på skolen. Men brukte da Toro sin Sjokolade langpanne ferdig mix siden den er glutenfri. Men så var jeg så dum å bruke smørkrem varianten med mel som topping....så da ble jo det ikke glutenfrie cupcakes likevel. Ja ja...sånn går det av og til. Huff. Her ser du dem...

Her kommer oppskriften til...
Red velvet cake
7 dl sukker
4 egg
7 dl mel
2 ts natron
1 ts kakao
5 ss vaniljesukker
2 ss hvitvins eddik
2 dl matolje, raps
5 dl kefir
ca.1 ++ss rød pastafarge/eller rødbeter juice (beet juice)
  • Sett ovnen på 180 grader 
  • Bland sukker og egg, vispes sammen til luftig. Eggene må være romtemperert.
  • Tilsett resten av det våte, matolje. 
  • Bland hvitvinseddiken og natron blandes sammen i et glass først. Masse bobler...!! hihi
  • Vent med rød fargen, tilslutt!
  • Bland alt det tørre i det våte, røres forsiktig sammen.  Melet siktes!!
  • Avslutt med rød fargen. Hvis du bruker den konsentrerte pasta fargen fra Wilton, så begynn med lite. Det kan være du må bruke ca. 2 ts i denne røra. Bland godt!
  •  Jeg fordelte kakerøren i 3 former, men du kan godt fordele den i bare 1 høy form og så dele den opp i 3 deler...
  • Stekes på 180 grader i ca.30-40 min. Følg med. BRUK EN KAKENÅL FOR Å SJEKKE OM DEN ER FERDIG STEKT I MIDTEN!
  • Avkjøles på rist før du fyller delene med krem.
  • Lag kremen...


Cream cheese frosting- Kremost 
(gang denne på 2 hvis du skal lage en høy kake
)
3 pakker Philadelfia ost
150 gram meieri smør
ca.250 gram melis
1 ts vaniljesukker
  • Begynn med mykt romtemperert smør. Visp det godt til det blir luftig.
  • Bland resten av ingrediensene sammen, i en mikser ol. er best. Melisen siktes først!!
  • Settes i kjøleskap før bruk.






Ha en fin dag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...