28. des. 2014

Gi en Julekrans av cupcakes

Cupcake wreath! 
Merry Xmas
Denne kransen synes jeg er veldig fin å gi i gave.
Lag ca.24 muffins, sett dem i en fin ring på en rundt brett. Sprøyt litt hvit smørkrem eller creamcheese frosting på. Pynt med kristorn og snøfnugg av marsipan eller fondant. Du finner sånne utstikkere hos Cacas.no
Lag en sløyfe av fondant eller marsipan. Jeg synes det er lettere å jobbe med fondant når jeg skal lage dekor og sånne ting. Marsipanen er så mye mer smuldrete og klisette å jobbe med.
Hvis du ikke vil lage sløyfe selv kan du kjøpe bånd som du binder ytterst rundt kransen og lager en pen sløyfen nede.
Her får du oppskrift på veldig enkle julemuffins:
Julekrans av cupcakes

Oppskrift på cupcakes med julens krydder

Du kan godt halvere denne oppskriften så blir det ca.24 muffins

6 egg 
6 dl sukker
4 dl matolje, rapsolje
4 dl kefir
1 dl appelsinjuice, valgfritt
10 dl siktet hvetemel
6 ts bakepulver
6 ts vaniljesukker
2 ts natron
2,5 ts kanel
2 ts malt nellik
2 ts kardemomme
1 ts ingefær
  litt salt 

  • Sett stekeovnen på 180 grader
  • Egg og sukker vispes til eggedosis.
  • Tilsett olje og kefir, røres sammen.
  • Det tørre blandes, sikt melet.
  • Bland det tørre i det våte, ta litt om gangen.
  • Tilsett smak som du ønsker... smak deg fram.
  • Fyll muffinsformene halvfull, disse hever seg godt.
  • Stek muffinsene i ca,25 min., eller til de får en gyllen farge på toppen.
  • Vent med å hvelve muffinsene ut av brettet til de blir litt avkjølt. Ca. 5 min.
  • La muffinsene hvile på rist til de blir kalde før du tar på krem.
  • Disse holde seg saftige i flere dager og kan fint fryses uten krem og dekor.
 Cream cheese frosting med appelsin smak
 300 gram kremost, 1 stor pakke Philadelfia ost
300 gram meieri smør
ca.200-300 gram siktet melis
1 ts appelsin essens
  • Pisk smør og melis, begynn med halve melisen og smak deg fram hvor søtt du vil ha det.
  • Det skal piskes hvitt og luftig
  • Pisk inn kremosten, ikke for mye eller for lenge. Bare til den blir blandet inn. Den kan bli kornete og kremen er da ødelagt, siden osten har skilt seg.
  • Smak deg fram med mer melis og appelsin smaken, om du ønsker vanilje smak istedenfor bruker du litt vanilje ekstrakt. 
  • Vil du ha en fin hvit krem tilsetter du titandioksid eller en "hvitter" fra Wilton, Cacas.no har det i butikken.
Her er de satt i ring og jeg prøver meg fram med sløyfen, snøfnugg og kristorn legger jeg litt her og der...

Hvis du har noe røre til overs kan du lage minimuffins også, her har jeg sprøytet med smørkrem med tip 6B

 GOD JUL OG GODT NYTTÅR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...