19. okt. 2010

Perfekte hveteboller...

Denne oppskriften fikk jeg for mange år siden av en tidligere nabo, hun lagde så gode boller.
Så jeg måtte bare ha den oppskriften!
Det blir ca. 30 boller, kan selvfølgelig fryses!

Her har jeg tatt på litt after eight ganache, oppskrift her.



Hveteboller
3 egg
250 g sukker, kan bruke brunt sukker
1 ts salt 
2 dl matolje, rapsolje er bra
2 dl appelsin juice
1/2 pakke gjær
5 dl melk
ca.1, 5-2 kg hvetemel, 
1 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
Ca.2 pakker vaniljekrem hvis du skal lage skoleboller
1 egg til pensling

  • Begynn med å vispe egg og sukker sammen, tilsett salt, appelsin juice og olje.
  • Smuldre gjær og lunken melk sammen og bland det sammen med de andre ingrediensene.
  • Bland inn hvetemelet, kardemomme og vaniljesukker, litt om gangen, til du får en glatt og fin bolledeig. Røres i 6 min i en kjøkken maskin.
 
  • Sett deigen til heving i bollen i 30 min. 
  • Hvis du er så lat som meg, så trenger du ikke å ta hele deigen ut av bollen over på en melete benk. Jeg pleier ofte å ta en håndfull med deig og lage en ball av deigen i hånda, bruker begge hendene og man får en flott bolle fasong.

  • Sett bollene på en stekeplate med bakepapir. La de heves 1 time før steking. 
  • Pensles meg egg før steking.

Bollene stekes på nederste rille i 3o min på 180 grader.
Avkjøles på rist!



 Boller med vaniljekrem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...