13. des. 2010

Godt matpakkebrød

 Jeg er så lei av butikk brød og baker selv mine egne brød nå.
Det er så mye bedre og holder seg saftigere lengre.
Denne oppskriften er til 2 brød, men jeg har her lagd et brød og lagd rundstykker av resten.
Jenta mi vil lage figurbrød. Og vi bruker da pepperkake utstikkere til hjelp... gøy for barna.


Matpakkebrød
1 L Skummet kulturmelk
500 g sammalt hvete, grov
200 g sammalt hvete, fin
400 g sammalt rug, grov
150 g sammalt rug, fin
1 dl havregryn
1 dl havrekli
3 dl vann, lunken
50 g gjær
400 g hvetemel
2 ts salt


  • Bland sammen melk, sammalt fin og grov hvete, fin og grov rug, havregryn, og havrekli til fordeigen. Deigen skal eltes godt for hånd eller kjøkkenmaskin på laveste hastighet. Deigen skal være klissete.Dekk bakebollen med plast og la den stå på benken i 30 minutter.

  • Varm vannet til ca.37 grader, lunken. Rør gjæren i vannet og bland det i fordeigen. Tilsett resten av ingrediensene i deigen. Elt deigen godt. Deigen skal fortsatt være klissete. Dekk bakebollen med plast og la den stå til heving i ca. 1 time eller mer. Til dobbelt størrelse!!
  • Setter du deigen i et lunt rom hever den seg fortere. Men jeg lar min stå på kjøkken benken og lar den få den tiden den trenger. Det kan ta ca. 2 timer eller mer, da kan man gjøre noe annet i mens. 

  • Del deigen i to like emner hvis du vil lage brød. Eller lag 1 brød og noen rundstykker som jeg har gjort her. 
  • Hvis jeg lager brød legger jeg brødene i brødformer, så blir de fine i fasongen.
  • Dekk formen med et klede og sett den til heving i ca.35-40 minutter.
  • Når brødene er ferdig hevet kan du pensle de med litt egg og dryss på litt havrekli på toppen.
  • Stek brødene på nederste rille ved 200 grader i 50-60 minutter. Lager du rundstykker blir steketiden kortere. 
  • Avkjøl på rist! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...