6. mars 2011

Prinsesse kake

Første gang jeg har prøvd å lage en krone. Men denne kroneformen anbefaler jeg på det sterkeste.
Man kan bruke fantasien på denne, og den kan brukes til gutt og jente. Og så trenger man heller ikke så mye tålmodighet, det som tar tid er sprøytinga med stjernetipen. Blir ganske så sliten i hånda etter en stund. Men jeg koste meg med denne formen. Kunne kanskje minsket på "dill-dallet", men jenter elsker jo det...hihi.

Sjokoladekake til Wilton figurformer

3 egg
3,5 dl sukker
225 g margarin -smeltes
2,5 dl melk
5 dl hvetemel
3 ts bakepulver
3 ts ekte vaniljesukker
3 ss kakao

  • Egg og sukker piskes til eggedosis.
  • Smelt smøret. Avkjøles litt.
  • Bland inn melken i eggedosisen.
  • Bland inn det smeltede smøret.
  • Bland inn det tørre, melet siktes inn i røra. Det er best å bruke ekte vaniljesukker, smaken blir så mye bedre.
  • Bland alt godt sammen.
  • Spray formen godt med formfett, det går også bra å bruke smør og mel.
  • Stekes på 175 grader i ca.40 min. Bruk kakepinne for å sjekke om kaken er gjennomstekt.
  • Avkjøl kaken i formen.
  • Kaken kan så hvelves over på kakebrett.
  • kaken må være helt avkjølt før du pynter den med smørkrem.
klar til å pyntes med smørkrem

 Funcakes buttercream mix-smørkrem

Du kan bruke en annen krem, som eggedosis smørkrem.Oppskriften ligger under frosting.
100 gram Funcake smørkrem mix
100 gram melis
200 ml vann

250 g ekte meieri smør, romtemperert

3 ss ekte vaniljesukker
tilsett smak etter eget ønske, kakao, sitron, kakaomelk
  • Visp mix, melis og vann i en bolle.
  • La stå i ca.30 min pluss pluss...
  • kutt smøret i biter og pisk den godt til den blir hvit og kremete.  Det er best å bruke en kraftig kjøkkenmaskin til dette på høy hastighet, 5-10 min. Bruk en slikkepott for å samle smøret rundt kantene, sånn at alt smøret blir kremete.
  • Tilsett mix blandingen i smøret, litt om gangen.
  • Tilsett så smak etter eget ønske.
  • Piskes i 5-6 min på høy hastighet, til du får en hvit og fluffy krem. Viktig at alt blandes godt.
  • Hvis du vil ha en kritt hvit krem kan du bruke en "hvitter" fra Wilton, Cacas har det i butikken.
  • Kremen må ikke settes i kjøleskapet før bruk. 
  • Kremen kan farges i alle mulige farger med pasta farger fra Wilton eller Squires kitchen, Cacas selger det. bruk en tannpirker å ta fargen med...

TIPS! Bruk et ostebrett, sånn snurrebrett... sett kaken på denne så blir jobben mye enklere. Endelig fikk jeg bruk for mitt gamle brett:-) Snurr i vei!!!
 Begynn med det hvite rundt, jeg har brukt stjerne tip 21 langs kantene.
Så har jeg farget halvparten av kremen lys rosa, bruker så stjerne tip 16 på krona
Litt av kremen farget jeg litt mørk rosa og brukte rund tip 3
har så pyntet med roser og hvit perle strøssel
Hvit perle strøssel på 6 tallet, fondant blomst og spiselige diamanter
Og så noen søte sommerfugler i fondant, penslet med light silver dust fra Squires kitchen
Prinsessekrona er ferdig
 Får håpe denne prinsessa blir glad for bursdag kaken hun får!
Vil du også ha en sånn kake til en prinsesse eller prins?
Har du noen spørsmål så send meg en mail eller legg igjen en kommentar her nede...

2 kommentarer:

  1. bare et spm:2,25 g margarin.betyr det nesten 3 gram eller er det en skrivefeil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det er en skrivefeil ja :-) skal få ordnet det. Men det riktige er 225 gram smør. Ha en fin helg.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...