6. mars 2011

Vårlig grønne hveteboller

Hvorfor ikke farge bolledeigen grønn?
Måtte bare prøve det. men jeg liker nå best naturlig farge på bollene...

 Grønne vanilje boller 

3 egg
250 g sukker, kan bruke brunt sukker
1 ts salt 
2 dl matolje, rapsolje er bra
2 dl appelsin juice
1/2 pakke gjær
5 dl melk
ca.1, 5-2 kg hvetemel, 
3 ss vaniljesukker
1 ts kardemomme
ca.1/2 ts blad grønn pasta farge
kransekake masse til fyll eller sjokolade biter
1 egg til pensling

  • Begynn med å vispe egg og sukker sammen, tilsett salt, appelsin juice og olje.
  • Smuldre gjær og lunken melk sammen og bland det sammen med de andre ingrediensene.
  • Bland inn hvetemelet, kardemomme og vaniljesukker, litt om gangen, til du får en glatt og fin bolledeig. Røres i 6 min i en kjøkken maskin.
  • Hvis du vil ha grønne boller, kan du ta litt av melken i et glass og tilsette litt av grønn pastafarge, røre sammen og bland det godt i bolle deigen. 
  • Sett deigen til heving i bollen i 30 min. 
  • Del opp bolledeigen til passelige emner, hvis du vil fylle med kransekakemasse eller sjokolade gjør du bollen litt flatere og så forme den til en ball.
  • Sett bollene på en stekeplate med bakepapir. La de heves 1 time før steking. 
  • Pensles meg egg før steking.
  •  Bollene stekes  på 180 grader, på nederste rille i ca.30 min, de skal bli gylne på toppen.
  • Avkjøles på rist.
Hvis du ikke setter dem så tett som jeg gjorde her, så får de en finere fasong synes jeg
Det ble nok av boller

Fylte bollene med rosa vaniljekrem for anledningen og drysset med melis på toppen.


    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...