25. juni 2012

Indisk krydret gulrotkake

Regnet høljer ned og jeg er fysen på kake. Lenge siden jeg lagde gultrokake, så nå er det på tide synes jeg. Denne gulrotkaken er herlig krydret, og så saftig og god.


Indisk krydret gulrotkake
 2,5 dl brunt sukker
5 dl hvetemel
3 ts bakepuler
1 ts natron
1 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
2 ts kanel
1 ts ingefær, malt
1/2 ts nellik, malt
4 egg
3 dl kokosmelk eller rapsolje hvis du ikke liker kokos smaken
2 ts appelsin juice, kan droppes
8 dl grovt revet gulrøtter
1/2 ts salt
 100g valnøtter, kan droppes
litt hakkede tørkede aprikos og svisker hvis du ønsker 

  • Sett ovnen på 180 grader.
  • Bland det tørre sammen først...trenger ikke å bruke visp.
  • Bland inn det våte gradvis inn.

minikakeri.blogspot.com


  • Bland alt sammen og fordel kakerøren i kakeformene (to 23 cm runde former har jeg brukt denne gangen).
 
  • sett kaken midt i ovnen på 180 grader i ca.30-40 min, kommer ann på ovnen din. Bruk en kakenål for å sjekke om kaken er ferdig. Kaken skal være saftig!
  • Avkjøles på rist i formen sin i ca.10 min før du hvelver den ut fra formen. Må avkjøles til den bli kald før du tar på kremost glasuren. 
  • legg den ene kaken nederst, fordel litt glasur over og legg den andre over. Fordel resten av glasuren over hele kaken eller bare på toppen som jeg gjorde denne gangen. 
♢Denne kaken er god uten glasur også...kan da stekes i en liten langpanne og kuttes opp i firkanter.  Dryss litt melis over!!

Glasuren
200 g kremost, philadelfia eller Tine kremost
150g meieri smør
300-400 g melis, smak deg fram
1 sitron, revet skall og ca.1/2 ts saft
 pynt med frukt eller strøssel
her har jeg farget kremen med blå konsentrert pasta farge fra wilton


 Håper du vil like denne kaken! Ha en fin dag i regnet...

a

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. hei! takk for det... i forhold til dine kaker så blir det enkelt. har jo ikke så mye tålmodighet til så avansert pynt:-)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...