12. des. 2012

Leilas saftige lussekatter

I morgen er det Santa Lucia feiring på skolen. Datteren min gleder seg veldig og snakker ikke om noe annet. Jeg og Henriette bakte lussekatter i dag og de ble ordentlig gode. Saftige og utrolig god smak. Jeg lot de være i ovnen til lussekattene ble lys gyllen. Jeg har sett bilder av andre lussekatter her og der, og på tv. Jeg synes de er altfor mørke på toppen, den gule fargen må jo synes. Og hvis lussekattene stekes for lenge så blir de jo så tørre og kjedelige. Så pass på! ikke ha de for lenge i ovnen, lys lys gyllen farge skal de ha! Oppskriften på disse lussekattene er fra Leila Lindholm, sjekk ut hennes blogg og nettbutikk. Kjent svensk dame som har utrolig gode oppskrifter.

Er litt sent ute med å legge denne oppskriften ut på bloggen, men hadde litt problemer med bloggen. Men lussekatter, eller safranboller som det og heter. Det er lov å lage dem hele året synes jeg.





Lussekatter/safranboller
Ca.30 boller

200 g meieri smør
1 gram safran
5 dl H-melk
1/2 dl kremfløte
50 gram fersk gjær
2 egg
1 1/2 dl sukker
1 klype salt
16-17 dl hvetemel

1 egg og 1 ss kremfløte til pensling

Lyse rosiner og pærlesukker til garnering passer bra.

1.Smelt smør i en kasserolle med safran som du har knust i en morter. La det koke opp litt.
2.Sett den så til siden og tilsett melk og fløte. La det varmes opp til fingervarmt.
3.Hell væsken over i en bakebolle og tilsett gjæren som du smuldrer med fingrene dine. Gjæren skal blande seg i væsken...
4.Tilsett egg og strøsukker.
5. Vend inn melet, litt om gangen. Deigen skal være litt klebrig, men du har nok mel når deigen slipper kantene på siden. La maskinen gå i ca.10 min sånn at proteinet i melet utvikles, da blir deigen smidig.
6. Sett den til heving i ca.45-60 min, til dobbelt størrelse.
7. Hell så ur bolledeigen ut på en melet overflate og kna ut luften av deigen ordentlig.
8. Begynn så å rull til bolle eller andre fasonger du vil lage. Det er også fint å bruke pepperkakeutstikkere så får du morsomme fasonger på bolledeigen.
9. Sett bollene på en ovnplate og la de etterheve i ca.45 min med en klede over.
10. Pensle de med egg og fløte og sett de i ovnen i ca. 8-10 min på 160 grader,varmluft.
Hvis du vil ha på rosiner og perlesukke kan du dekorere litt her og der med det.
Husk, ikke altfor lenge i ovnen. Lys lys gyllen farge skal de ha.
11. La de stå og hvile på en rist og avkjøles litt. De er veldig gode ferske,men kan legges i fryseren og varmes i ovnen igjen.

Ha en finførjuls tid!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...